Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää, mitkä elementit vaikuttavat virtuaaliympäristöjen viihtyisyyteen ja laatuun sekä näiden elementtien vaikutusta käyttäjäkokemukseen. Lisäksi tutkimuksessa pyrittiin arvioimaan tiettyjen elementtien merkitystä koetun viihtyisyyden parantamisessa virtuaaliympäristössä.
Osallistujat tutkivat tilaa VR-laseilla ja käyttivät ohjaimia liikkumiseen ja vuorovaikutukseen. Ympäristö mahdollisti elementtien, kuten valojen ja värien säätämisen. Virtuaalitilassa oli myös robotti, josta käyttäjät pystyivät tilaamaan juomia.
Tutustuttuaan ja säädettyään tilaa osallistujat täyttivät käyttäjäkyselyn. Kyselyssä arvioitiin käyttökokemusta sekä huoneen viihtyisyyttä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat toiminnallisten, sosiaalisten ja tilallisten ominaisuuksien merkityksen positiivisen käyttäjäkokemuksen muodostumisessa virtuaaliympäristöissä.